ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ»
Ε' ΤΑΞΗ ΤΟΥ 2ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2012-2013
Σύντομη αναφορά στον τόπο μας
Το Διδυμότειχο είναι μια κωμόπολη 9.000 περίπου κατοίκων. Διαρρέεται από τον Ερυθροπόταμο και βρίσκεται πολύ κοντά στον ποταμό Έβρο. Είναι χτισμένο σε λόφο και το πιο επιβλητικό ιστορικό μνημείο του είναι το κάστρο του, το κάστρο του Καλέ. Υπήρξε βυζαντινή καστροπολιτεία. Η ονομασία του σημαίνει δίδυμα τείχη. Κοντά στον άλλο λόφο, τον λόφο της Αγίας Πέτρας, βρίσκεται μία περιοχή μεγάλης ιστορικής αξίας. Είναι η Πλωτινούπολη, που φέρει το όνομα της Πλωτίνης, της συζύγου του Ρωμαίου αυτοκράτορα Τραϊανού, που ιδρύθηκε το 107 μ.Χ.. Στα ερείπια της πόλης ανακαλύφθηκαν ψηφιδωτά και άλλα έργα ρωμαϊκής τέχνης. Υπάρχουν, επίσης, στα γύρω χωριά βυζαντινά κάστρα και κάποιες μεταβυζαντινές εκκλησίες, που το κράτος και οι πολίτες ενδιαφέρθηκαν να τις αναστηλώσουν. Σε κοντινή απόσταση από το σχολείο υπάρχει το δάσος της Τσίχλας. Στον Νομό Έβρου βρίσκεται το δάσος της Δαδιάς και το Δέλτα του ποταμού Έβρου, που είναι βιότοποι εξαιρετικής οικολογικής σημασίας. Στο Δέλτα του ποταμού Έβρου διαχειμάζουν σπάνια είδη ορνιθοπανίδας κατά το μεταναστευτικό τους ταξίδι προς τις χώρες της Αφρικής, όπως τα φοινικόπτερα (φλαμίνγκο), κορμοράνοι και αργυροπελεκάνοι. Επίσης, στο δάσος Λευκίμης - Δαδιάς ? Σουφλίου, εντοπίζουμε τρία από τα πλέον σπάνια αρπακτικά πουλιά, τον μαυρόγυπα, τον ασπροπάρη και το όρνιο, που απειλούνται με εξαφάνιση. Αυτά τρώνε τα ψόφια ζώα και καθαρίζουν τη φύση από αυτές τις εστίες μόλυνσης και δυσοσμίας.
Ο τρόπος που δουλέψαμε
Χωριστήκαμε σε 6 τριμελείς ομάδες και με τη μέθοδο project μελετήσαμε το θέμα. Όσον αφορά το γνωστικό κομμάτι, η πρώτη ομάδα μελέτησε το Διδυμότειχο κατά τη ρωμαϊκή ιστορία, η δεύτερη κατά τη βυζαντινή ιστορία, η τρίτη κατά την οθωμανοκρατία, η τέταρτη τον Ερυθροπόταμο και το δάσος της Τσίχλας, η πέμπτη το Δέλτα του Έβρου και η έκτη το Δάσος της Δαδιάς. Ο/η γραμματέας της κάθε ομάδας παρουσίασε σε όλη την τάξη την εργασία της. Ακολούθησαν συζητήσεις για την αναγκαιότητα προστασίας του περιβάλλοντος και τις στάσεις και συμπεριφορές μας προς αυτό. Στείλαμε επιστολή στον δημοτικό σύμβουλο κ. Νέστορα Κυρούδη, για να εισηγηθεί την τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης στον δήμο Διδυμοτείχου. Από την απαντητική του επιστολή καταλάβαμε ότι το θέμα έχει ήδη δρομολογηθεί. Το πρόγραμμα περιλάμβανε επισκέψεις και μελέτη για το κάστρο του Καλέ, την Παναγία την Ελευθερώτρια, το Μαυσωλείο του Ουρτσ-Πασά, το τέμενος του Βαγιαζήτ, τον Ερυθροπόταμο και τα Λουτρά των Ψιθύρων, την Πλωτινούπολη, το δάσος της Τσίχλας, το Δέλτα του ποταμού Έβρου και το Δάσος της Δαδιάς. Επίσης, επισκεφθήκαμε το πολεμικό μουσείο Διδυμοτείχου. Στο τέλος του σχολικού έτους παρουσιάσαμε όλες οι τάξεις τα προγράμματά μας στους μαθητές του σχολείου. Τα παιδιά γράψανε ένα σύντομο κείμενο και το απαγγείλανε από μνήμης. Τέλος, παίξανε την ακροστοιχίδα του «Διδυμοτείχου» όλοι μαζί. Για τον έλεγχο της αποτελεσματικότητας του προγράμματος δόθηκε ένα ερωτηματολόγιο πριν και μετά τη διεξαγωγή του, που αφορούσε τις γνώσεις των μαθητών για το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον του Διδυμοτείχου. Διαπιστώθηκε ότι αυξήθηκαν πάρα πολύ οι γνώσεις τους αυτές.
Ακολουθούν φωτογραφίες από τις εργασίες και δραστηριότητες των μαθητών.
Φωτογραφία από την επίσκεψή μας στο κάστρο του Καλέ.
Φωτογραφία με τις εργασίες των παιδιών.
Φωτογραφία με την ακροστοιχίδα του Διδυμοτείχου.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
1. ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΓΝΩΣΗ
1. Ποια είναι η σημασία της ονομασίας Διδυμότειχο;
2. Σε ποια ιστορική περίοδο εντάσσεται η κατασκευή του κάστρου του Καλέ;
3. Σε ποια ιστορική περίοδο εντάσσεται η δημιουργία και ακμή της Πλωτινούπολης;
4. Υπάρχουν Λουτρά στον Ερυθροπόταμο;
5. Ποιο είναι το ιστορικό μνημείο πλάι στην Παναγία την Ελευθερώτρια;
6. Τι γνωρίζεις για το μέγεθος της Εκκλησίας της Παναγίας της Ελευθερώτριας;
7. Τι γνωρίζεις για το μέγεθος του ιστορικού μουσουλμανικού τεμένους στο Διδυμότειχο;
8. Ποιο είναι το όνομα του μαρμαρωμένου βασιλιά που κατά μία εκδοχή έχει καταγωγή από το Διδυμότειχο;
9. Ποια φυσικά οικοσυστήματα του Νομού Έβρου εξαιρετικής σημασίας γνωρίζεις;
10. Γνωρίζεις σπάνια είδη ορνιθοπανίδας που συναντάμε σε αυτά τα οικοσυστήματα; Ονόμασε κάποια από αυτά.
11. Αν ψαρέψεις στον Ερυθροπόταμο, ποια είδη ψαριών πιθανολογείς ότι θα πιάσεις;
12. Γιατί θα πρέπει να μη μολύνουμε τα νερά του Ερυθροποτάμου με απόβλητα;
13. Γιατί είναι σημαντικό να προστατεύουμε τα πουλιά που απειλούνται με εξαφάνιση;
14. Τι τρώει η κουρούνα και η καρακάξα;
15. Πόσο σημαντικό είναι οι κυνηγοί να μην κυνηγούν την περίοδο αναπαραγωγής των πουλιών;
Η δασκάλα της Τάξης
Κίτσου Μαρία
Τελευταία Ενημέρωση (Κυριακή, 15 Σεπτέμβριος 2013 17:51)